Migreren naar Hugo

Hello. Vanaf vandaag is mijn blog gehost op mijn eigen site met behulp van Hugo. Hugo is een static site generator. Dat betekent dat ik mijn posts gewoon als plain text bestanden schrijf in markdown, zoals ik al sinds een jaar doe, en Hugo dat dan automatisch omzet in HTML en publiceerd naar mijn site. Het voordeel? Ik hoef er veel minder voor te doen, en ben niet afhankelijk van Blogger en Google + hun tracking.

Niet alles is sterretjes natuurlijk, want ik verlies hiermee ook de mogelijkheid om comments te ontvangen. Maar wees niet gestresst. Ik ben sinds kort lid van Micro.blog. Het is een platform wat op Twitter lijkt en onderdeel is van IndieWeb: een poging het web te herstellen naar hoe het was voor het werd overgenomen door grote bedrijven. Het mooie van Micro.blog is dat je eigenaar van je content bent: het staat op jouw site en jij beheert het. Het wordt dan via een RSS feed naar je Micro.blog verstuurt waardoor het daar op je timeline komt en je het kan bespreken met anderen.

Het mooie van Hugo is dat het gewoon om static files gaat. De site zou dus veel sneller moeten zijn. Ik heb gelijk ook deze mogelijkheid gebruikt om mijn site te vertalen naar het Engels en mijn Engelstalige blog, That Crazy Webdev over te zetten naar mijn eigen website.

Ik update binnenkort mijn blog zodat je automatisch naar het nieuwe domein, https://blog.geheimesite.nl, wordt geredirect. Ik zal ook de Follow.it feed overzetten naar het nieuwe domein. Let even op dat als je dit via een RSS reader leest, je de moet RSS feed updaten naar https://blog.geheimesite.nl/index.xml om posts te blijven ontvangen.

Bedankt voor het lezen van mijn blog, en ik hoop jullie weer te zien aan de andere kant van het wormhole!


Reacties: